رتبه بندي اعتباري با استفاده از رويكرد قيمت گذاري شركت

۱۰ بازديد

اعتبار سنجي

يكي ديگر از رويكردهاي رتبه بندي اعتباري شركت‌ها، استفاده از رويكرد قيمت گذاري بر روي آنها است. در اين نوع رويكرد ضمن اينكه نوسان پذيري مجموعه دارايي‌ها شركت‌ها در ريسك اعتباري آنها، در نظر گرفته مي‌شود، زمان سر رسيد بدهي شركت‌ها و ارزش و قيمت گذاري دارايي آنها هم در اعتبار سنجي در نظر گرفته مي‌شود. يك آژانس تعيين رتبه بندي اعتباري شركتي است كه قدرت مالي شركت‌ها و كسب و كارها و اشخاص حقيقي و حقوقي، به ويژه توانايي آنها در تامين اصل و پرداخت بدهي‌هاي آنها را ارزيابي مي كند. امتياز اختصاص داده شده به يك بدهي معين، اعتماد به نفس شركت اعتبارسنجي را نشان مي‌دهد كه وام گيرنده به عنوان توافق شده به تعهدات بدهي خود عمل خواهد كرد. هر آژانس از نمرات منحصر به فرد مبتني برنامه استفاده مي‌كند تا نشان دهد بدهي ريسك پيش فرض كم يا زياد دارد و ثبات مالي آن چقدر است.

نقش آژانس‌هاي تعيين كننده رتبه بندي اعتباري در بازارهاي سرمايه

آژانسهاي تعيين كننده رتبه  اعتباري، ريسك اعتباري اوراق بهادار خاص بدهي و اشخاص وام دهنده را ارزيابي مي‌كنند. در بازار اوراق بهادار، يك شركت اعتبارسنجي ارزيابي مستقل از اعتبار اوراق بهادار بدهي صادر شده توسط دولت‌ها و شركت‌ها را ارائه مي‌دهد. صادركنندگان اوراق قرضه بزرگ از يك يا دو سه شركت اعتبار سنجي بزرگ رتبه بندي مي‌شوند.  رتبه بندي اعتباري در معاملات مالي ساختاري مانند اوراق بهادار تحت حمايت دارايي، اوراق بهادار تحت حمايت وام و تعهدات بدهي وثيقه استفاده مي‌شود. آژانس‌هاي اعتبارسنجي بر روي نوع امنيت و ساختار سرمايه پيشنهادي تمركز مي‌كنند تا محصولات مالي ساختار يافته را ارزيابي كنند.

شركت  اعتبارسنجي همچنين وام گيرندگان مستقل را كه بزرگترين وام گيرندگان در اكثر بازارهاي مالي هستند، اعتبارسنجي مي‌كنند تا رتبه  اعتباري آنها مشخص شود. اين رتبه بندي اعتباري به دولت‌هاي كشورهاي نوظهور و در حال توسعه كمك مي‌كند تا اوراق قرضه به سرمايه گذاران داخلي و بين المللي صادر كنند. دولت‌ها براي به دست آوردن اعتبار از دولت‌هاي ديگر و موسسات مالي و اعتباري مانند بانك جهاني و صندوق بين المللي پول، اوراق قرضه مي فروشند.

مزاياي استفاده از خدمات آژانس‌هاي تعيين كننده رتبه بندي اعتباري

در سطح مصرف كننده، رتبه بندي اعتباري آژانس‌هاي اعتبارسنجي توسط بانك‌ها استفاده مي شود تا ريسك اعتباري آنها براي دريافت وام و تسهيلات كاهش و مديريت شود. رتبه بندي اعتباري پايين باعث افزايش نرخ بهره براي اشخاص و كسب و كارهاي داراي رتبه اعتباري پايين مي‌شود. رتبه اعتباري مناسب به وام گيرندگان امكان مي‌دهد كه به راحتي با نرخ بهره پايين‌تر از بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري وام و تسهيلات بگيرند.

در سطح شركتي، شركت‌هايي كه قصد صدور اوراق بهادار را دارند بايد يك آژانس تعيين كننده رتبه بندي اعتباري براي ارزيابي بدهي‌هاي خود پيدا كنند. آژانس‌هاي اعتبار سنجي خدمات رتبه بندي را با دريافت هزينه انجام مي‌دهند. سرمايه گذاران براي تصميم گيري در مورد خريد يا خريد اوراق بهادار يك شركت به رتبه اعتباري اعتماد مي‌كنند.

اگرچه سرمايه گذاران همچنين مي‌توانند به رتبه‌هاي ارائه شده توسط واسطه هاي مالي و كارفرمايان اعتماد كنند، رتبه بندي‌هاي ارائه شده توسط يك شركت اعتبارسنجي بين المللي مطمئن تر و دقيق تر در نظر گرفته مي‌شود زيرا مي‌توانند به اطلاعات زيادي دسترسي پيدا كنند كه در دسترس عموم نيست.

منبع: corporatefinanceinstitute

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.